Page 73

Flower Power - Om Barn i Stan och det som gror på Seved

  På 1950- och 60-, 70- och 80-talen var det annorlunda i Somalia. Sedan förändrades allting. Man har fått religiös radikalism. Det finns folk som tolkar islam i eget intresse, och det finns olika intressen och olika former av politik som förvirrar folk. Det är bäst att känna till bakgrunden. Man behöver historisk kunskap. Vi var där, vi sa det här, så här såg det ut.   Varför får barnen här som har somalisk bakgrund inte lära sig mer om svensk historia? Att lära sig historia handlar också om kultur. Om man lär sig om andra världskriget kan man förhindra att det händer igen. I Somalia vet de flesta som är 30-40 år inte hur det var i landet på 60-talet. Vet man inte det kan man inte göra något åt framtiden. Ingen berättar för barnen vad det är som händer. Och då är det lätt att man fångas av… – …vilka som helst. Vi har identitet, vi har kultur, vi har folkdans. Ingen har tidigare sagt att det är förbjudet. Varför är det förbjudet nu när det var tillåtet förut? Folk var glada och dansade. När man har bilden kvar av allt som fanns i gamla tider, då kan man påverka folk. Jag är född 1959 och jag har bilder från 50- och 60-talen där man ser hur det var i den somaliska skolan då. Man ser att tjejerna hade kort kjol. Vad händer nu? Efter kriget i Somalia finns inget museum, det finns inget som kan kopplas till utbildning av människorna. Minnet finns inte kvar. 1932 gick det första tåget i Somalia. Om du frågar någon som är 50-60 år har han aldrig hört talas om det. Om man vet något om sin historia kan man jämföra. Annars har du inget att jämföra med. Vad hoppas du att Barn i Stan ska leda till? —  Jag hoppas att barnen ska förstå hur det är att vara i Sverige, att de lär sig någonting om den svenska historien. När man åker på semester brukar man läsa lite om platsen man åker till. Så det är bäst att ha kunskap om hur man lever i Sverige. Problemet är att föräldrarna inte kan hjälpa till eftersom de inte vet något om Sverige. De flesta kvinnorna saknar kunskap och då är det jättesvårt att lära sina barn. Barnen får utveckla sig själva, utan stöd från mamma eller pappa. 71


Flower Power - Om Barn i Stan och det som gror på Seved
To see the actual publication please follow the link above