Page 217

Flower Power - Om Barn i Stan och det som gror på Seved

215 ”Barn behöver både stimulans och ro” AnneMarie Nilsson, Ami kallad, arbetar deltid på Barn i Stan och ansvarar främst för de textila aktiviteterna.   —  Jag har textillärarutbildning och har jobbat i skolan i tio år. Jag har konstskola ovanpå det och har jobbat med Levande verkstad i över trettio år. De behövde någon här som kunde sy. Det fanns idéer om att de äldre skulle komma och sy saker tillsammans med barnen, men det var svårt att få hit de gamla.   När det skulle bli teaterföreställning tyckte jag att vi kunde göra en ridå. Först samlade jag ihop barnen på torsdagseftermiddagarna och då ritade vi ihop. Jag hade en idé om vad den skulle innehålla. Det var clownansikten som dök upp här och var i bilden, och så skulle där finnas stadslandskap, ett Sevedslandskap. Vi fortsatte att rita saker tillsammans; cyklar, barnvagnar, träd och blommor och annat. För att det skulle vara så lätt att alla kunde klara det, fjärdeklassnivå, köpte jag filttyg och då var det bara att tråckla på bitarna för hand. Vi skulle sy ridån i färdiga mindre delar som sedan syddes ihop som ett lapptäcke. Jag ville att det skulle vara blå toner på ridån för jag tycker att det saknas blått i lokalen. Vad behöver barnen på Seved? —  Trivas och ha kul. Jag har en väninna som är konstnär och som nu går en utbildning till Montessorilärare. Hon har en dröm om att starta en Montessoriskola i ett område där det behövs, så som Maria Montessori en gång gjorde.   Jag har sagt åt henne att här finns ett sådant område där hon kan starta. Det hade de behövt.   Jag slutade själv att jobba i den traditionella skolan för att det inte gick. Efter tio år ville jag inte mer. De som inte får stimulans hemi-


Flower Power - Om Barn i Stan och det som gror på Seved
To see the actual publication please follow the link above