Page 72

Egna Röster Egna Bilder

Trivdes du i skolan? Jag trivdes jättebra, jag har många fina minnen från den tiden. De stängde skolan i den åttonde månaden och sedan var man ledig de kommande två månaderna. Eftersom det var militärt styre firade de sitt maktövertagande varje höst med en stor parad. Då väcktes vi klockan tre på morgonen och så fick alla öva inför den här paraden. Vissa fick gå tillsammans med soldaterna och andra hade andra uppgifter. Alla umgicks och förberedde sig. Det var en enpartistat på den tiden. Vi var ungdomar och tänkte inte så mycket på det. För oss var allting roligt. För att folk skulle vakna redan klockan tre kastade 68 vi sten på taken och sedan samlades alla och så gick vi långa sträckor. Det var stor gemenskap, det var en massa roligt som vi skulle hitta på tillsammans. Du har barnbarn i den svenska skolan. Hur skiljer den sig från den somaliska skola som du gick i? Där hade barnen respekt för lärarna. Man hade respekt för de vuxna och för sina äldre arbetskamrater. Här kan man säga emot lärarna och bete sig mer som man vill. Men om man inte respekterar de äldre blir det kaos i samhället. Man var bara ledig en dag i veckan, det var på fredagen. Man hade ingen tv hemma, så man tog sig in till stan och kollade på den film som visades i biosalongen. Efteråt gick man hem. Numera är de här gamla biosalongerna förstörda. I stället är det kanske någon som hämtar en stor tv-apparat och så kommer det en massa ungdomar och betalar för att titta på den. Fanns det nöjeslokaler när du var ung? Det fanns klubbar, men en ensam kvinna kunde inte gå dit. Man var tvungen att komma dit i par. Klubbarna fanns på de större hotellen. Kan du jämföra hur det var att vara tonåring i Somalia med hur det verkar vara att vara ung här i Sverige nuförtiden? När man utbildade sig på den tiden kunde det hända att man saknade ljus hemma. Man använde fotogenlampor och de var varken bra för hälsan eller för synen. Några som ville plugga tillsammans kunde bege sig till en lokal där det fanns


Egna Röster Egna Bilder
To see the actual publication please follow the link above